Laatste dagen in Pudhu Punal! 2017-2018

16 januari 2018 - Chennai, India

Zondag 14, maandag 15 en dinsdag 16 januari

Zondagmorgen vertrokken uit Thekkady. Eerst afgerekend natuurlijk, wat aardig wat problemen geeft. Maar met zes man achter de balie en met de manager aan de lijn is het probleem in drie kwartier opgelost en gaan we richting Pudhu Punal.

Het is Pongal in Tamil Nadu en dat merken we onderweg al. In alle dorpen flinke drukte en veel herrie. Er zijn veel tempelfeesten en bij elk dorp dat je passeert staan metershoge geluidsboxen die op volle kracht draaien, het hoeft niet zuiver en verstaanbaar te zijn als het maar hard is!!

Na veel oponthoud zijn we bij P. Punal aangekomen. Het eerste officiële gebeuren lopen we mis, we komen veel te laat aan. De stand van de zon bepaalt hoe laat het Pongal gebeuren van start gaat. Het is erg rustig in Pudhu Punal. Heel veel kinderen zijn voor drie dagen naar huis of naar familieleden om het Pongalfeest met familie te vieren. We spreken een meisje en zijn verbaasd dat ze niet naar huis is. Ze verteld ons dat ze niet welkom is bij haar moeder, het is te duur. We vragen dit even na en haar verhaal klopt.

Maandag hebben we het Pongalfeest voor de dieren beleefd. Allerlei rituelen met het koken van rijst, het doorhakken van kleine kokosnoten, wierook, het uitspreken van gebeden etc. De twee koeien van SJDT krijgen ieder een klont rijst te eten en dat is het. De kinderen vinden het geweldig en daarom de dinsdagmorgen hetzelfde ritueel, maar dan voor de varkens. Rond half tien ontbijtje en daarna de dag voor ons zelf.

Van Kavita, een meisje dat jarenlang financieel is ondersteund, een video-opname gemaakt. Met deze opname spreekt ze haar dank uit dat zij, dank zij een financiele adoptie-ouder van Childrenshome, nu als warden kan werken bij SJDT.

De foto's die bij dit verslag horen zijn te bekijken in de map Pongalfestival.

Morgen, woensdag, staat om negen uur de taxi voor onze cottage en gaan we naar het vliegveld van Madurai. Vandaar vliegen we naar Chennai en gaan we met de taxi naar ons hotel om daar nog enkele dagen aan de kust door te brengen.

We willen iedereen bedanken voor de leuke reacties en misschien wel tot volgend jaar.

Foto’s

5 Reacties

1. Ad en Ria Vissers:
    16 januari 2018
    Bedankt voor jullie berichten. Heel goed. Nog een paar mooie dagen en weer een goede reis naar huis.
    Groetjes Ad en Ria.
  2. Marijke Veltman- Feenstra:
    16 januari 2018
    Bedankt voor het onderhoudende verhaal met al weer prachtige foto's!
    Nog veel plezier de laatste dagen en al vast een heel goeie reis terug!!!
  3. Marjon:
    16 januari 2018
    Wat was het weer een reis vol belevenissen.
    Het zal jullie weer een heel dankbaar gevoel geven.
    Ondanks dat ws. toch ook weer fijn om richting huis gekomen.
    Maar eerst nog heerlijk nagenieten met z'n 2 tjes aan de kust.
    In een hopelijk mooi hotel.
    Dik verdient , geniet ervan.
    En alvast een heel goede terugreis gewenst .

Veel groetjes Bert en Marjon.
  4. JFJ Courtin en ME Courtin-Mureau:
    16 januari 2018
    Janen Lia ga naar de kust
    en neem daar een welverdiende rust.
  5. Cor en Margriet:
    17 januari 2018
    Jan en Lia. Nog veel plezier de laatste dagen en een goede terugreis. Het was weer een hele belevenis voor jullie. Liefs Vof en Margriet